Efter en dejlig overnatning på Hotel Skibelund Krat, forlod jeg stedet kl. 09.30, for at drage mod Jels.
Temaet for dagen i dag, var Kongeåen og den gamle grænse - indtil 1920. Frihedsbroen har en lille, men vigtig plads i kampen for danskheden. I årene fra 1865-1920, krydsede sønderjyderne Kongeåen via den dengang lille træbro, for at komme til møde i Skibelund Krat.
I 1924 blev træbroen erstattet af den nuværende stenbro, der med dens rød-hvide gelændere, er en af sønderjydernes måde, at vise danskheden på i grænselandet. Lige efter broen, drejede stien ind til venstre, hvor der ikke for længe siden er oprettet en trampesti - Kongeåstien - hvor man har mulighed for at følge Kongeåen ca. 4 km og mærke historiens vingesus.
Med gårdsdagens regnvejr in mente, var trampestien meget mudret, men nu var jeg jo utilfreds med gårdsdagens megen asfalt, så må man jo også kunne tåle lidt mudder. Turen langs Kongeåen endte ved Knag Mølle, der blev opført 1870 og var i brug til 1950, hvorefter den blev fredet. Desværre har den stået i fred lidt for længe efter min mening. Denne flotte mølle, så noget forfalden ud. Efter møllen, kom jeg ud på lidt landevej, hvor jeg kunne få stampet mudderet af, inden at jeg på den sidste del af turen, trådte ind i Haraldsholm Skov, hvor jeg blev endnu mere beskidt 🙂
På turen gennem skoven, kom jeg på et tidspunkt til 'Præsteskoven'. Et skovområde, der i tidligere tider var kendt for sine "vilde dyr", i form af vildsvin og ulve. De vildeste dyr, jeg mødte i dag var 'Mountain bikere', der ligesom jeg selv var ud, for at blive luftet.
Dagens 19 kilometer sluttede i Jels, der med søerne liggende op af byen, tager sig virkelig smuk ud. På vej ind til mødestedet, hvor Cecilie og Heidi skulle hente mig, kom der en sort bil op på siden af mig, hvor på den unge dame, der sad i passager-siden, der tilfældigvis er min datter nåede at sige: "Det ser godt nok langsomt ud" og slog derefter en mild latter op.
Jeg skal indrømme, at efter at have flyttet mudder i 19 kilometer, var benene lidt tunge, men jeg ville ikke have været det foruden. En virkelig skøn og flot tur.