7. november 2021 - 25. etape fra Vojens til Hovslund Stationsby (24 km)

Det var med en smule nervøsitet, jeg startede ud på dagens etape, efter at jeg i går var kommet lidt medtaget i mål. Så jeg startede ud i et adstadigt tempo, for at sikre, at jeg kunne komme hele vejen i mål.

Det skulle dog heldigvis vise sig, at det gik meget bedre i dag, end i går. Så restitution, bestående af pølsemix, en halv liter cola fra den lokale grillsnask i Vojens, en stor portion selvmedlidenhed og en god nats søvn, viste sig at være vejen frem.

Klokken var lidt over 9, da jeg forlod Vojens og i grove træk, kan dagens tur – vejrmæssigt - deles op i to. Første del i det, der på meteorolog-sprog kaldes for opholdsvejr. Anden del med en del regn. Første møde på min vej, var Vojens Kirke, der er opført i 1925, som en genforeningskirke og af samme grund derfor opført i en typisk dansk landsbykirke stil.

De kommende kilometer gik ad små snoede stier ud af Vojens, inden jeg kom ind i et skovområde, hvor jeg gik af store ”brede boulevarder”, ift. de skovstier, jeg har været vant til. Turen, jeg var på i dag, er omtalt som broernes tur og der blev også passeret mange små og lidt større broer på turen. Den kendteste er Immervad. Den kommer vi tilbage til.

Mens vejret stadig var godt, nåede jeg ned til Tørning Mølle, der blev bygget i 1908, og er et arbejdende el/vandkraftværk. Lige ved siden af i Herredsfogedens hus, er der i dag informationscenter med landskabsudstilling over området. På vejen videre var det så, at regnen tog over.

Jeg ville gerne have været inde på Garante Vin og café, for at få en varm kop kaffe og havde glædet mig, og selvom der stod at der var åben, var døren desværre låst, så der følte jeg mig lidt snydt og måtte lidt nedtrykt gå videre. Det gik primært ad markveje og ca. fem kilometer før dagens mål, var det så, at jeg kom til Immervad Bro.

Broen er nok den mest kendte af alle broer, ifm. Hærvejen og kunne benyttes af rejsende helt tilbage til 1776, så de kunne komme tørskoet over Immervad Å. Broen er en stenbro, bygget af kløvet kampesten. Tidligere har broen formentlig været en træbro. Det krævede en lille omvej, for at komme hen til broen, men den skulle man jo næsten opleve.

Lige inden jeg ankom til Hovslund Stationsby, stod der i vejkanten en bemærkelsesværdig runesten, der er fra 900-tallet. ’Hærulfstenen’. Tyskerne flyttede stenen til Berlin som krigsbytte i 1864, men den blev bragt retur i 1952 og står nu på sin oprindelige plads.

Midt i den silende regn, stod Heidi og tog imod mig. De knap 25 km havde selvfølgelig sat sine spor, men jeg havde det væsentlig bedre, end i går.

Nu resterer ca. 50 km, fordelt på tre etaper og næste etape forventes at ”løbe” af stablen i starten af december.

Immervad Bro - en af de berømte broer langs Hærvejen

Immervad Bro - en af de berømte broer langs Hærvejen

Vojens Kirke - genforeningskirke

Vojens Kirke - genforeningskirke

Området ved Tørning Mølle

Området ved Tørning Mølle

Området ved Tørning Mølle

Området ved Tørning Mølle

Garante Vin og café - var desværre lukket den dag

Garante Vin og café - var desværre lukket den dag

Hærulfsstenen

Hærulfsstenen