Gjerrildbanestien - vinter og forår 2022

Gjerrildbanestien er ca. 36 kilometer lang tur, som min søster og jeg har valgt at tage i 3 etaper.


1. tur fra Ryomgaard til Ramten - 12 km (13-01-22)
2. tur fra Ramten til Meilgaard - 12 km (17-02-22)
3. tur fra Meilgaard til Gjerrild - 12 km (14-04-22)

Her følger en beskrivelse af Gjerrildbanestien, jeg har "sakset" direkte fra folderen om Gjerrildbanestien.


Gjerrildbanestien
"Det er en lidt usædvanlig oplevelse at gå på Gjerrildbanestien, for mens de fleste stier – og veje for den sags skyld – snor sig gennem landskabet og følger terrænets ændringer, så er det noget andet med en banesti. Her ligger stien fast i sit eget plan, mens landskabet omkring stien hele tiden ændrer sig.

Snart går man nede i dybe »kløfter« og snart på høje dæmninger – men hele tiden i samme plan. Snorlige strækninger og store bløde kurver understreger yderligere, at det her ikke er nogen almindelig sti.

Indtil 1956 kørte der tog her, og i de efterfølgende knap 50 år lå stien hen og groede langsomt til. Nu er den ryddet, skiltet og klar til at fungere som vandre- og cykelsti.

Det kan dog tilføjes, at ud over start- og slut destination i Ryomgaard og Gjerrild, fører stien os på turen igennem mindre byer som Nimtofte, Ramten, Stenvad, Tranehuse og Hemmed."

Vil du læse mere om Gjerrildbanestien, kan man læse om den via dette link:

Fra Ryomgaard til Ramten (13-01-2022)

Første tur på Gjerrildbanestien, var Vallum Sø omdrejningspunktet for starten af turen og inde på VisitDjursland.com, står der følgende om søen:


Søen løber ud i Ryom Å, der har videre forbindelse til Kolindsundkanalerne med udløb i Kattegat ved Grenå. Vallum sø er med en størrelse på 11 ha en forholdsvis lille og lavvandet sø, gennemsnits dybden er 2,1 meter og den største dybde er 3,2 meter. I skoven ved søen er der en del rådyr og der er observeret kronvildt ligesom der i 2009 er set en odder ved søen og fugle livet er rigt omkring søen.

Videre gik turen ad et skovområde, indtil vi ramte den gamle landevej ned mod Nimtofte. Selvom der er kommet en omfartsvej rundt om Nimtofte, var dette stykke på et par kilometer, stadig en del trafikeret og vi måtte trække ind i rabatten, når der kom biler.

Vi kom dog helskindet til Nimtofte, der til gengæld er en hyggelig lille by og her passerede vi bl.a. kirken, der har gennemgået en større renovering fra 2016-18. Kirketårnets spir bærer de fire faste verdenshjørner. Et par hundrede meter derfra, kom vi forbi byens "Kulturhus", der vel bedst kan oversættes med at være byens forsamlingshus med "udvidede beføjelser".

Der er masser af arrangementer, i form af bl.a. musik og foredrag. Her er dog også mulighed for at leje lokalerne til private fester. På vej ud af Nimtofte, kom vi forbi Djurs Hytteby og Camping, inden vi kom ind på det sidste lange lige stræk, der går parallelt med Nimtofte Å.

Her passerede vi også det eksklusive Lübker Golf & Spa Resort, hvor man kan blive forkælet med wellness og golf, hvis man er til den slags :-) Resten af turen forgik i de smukkeste omgivelser og det har samlet set været en skøn etape, hvor vi sluttelig landede i Ramten med udsigt ud over Ramten Sø, hvor næste etape starter.

Vallum Sø

Vallum Sø

Vallum Sø

Vallum Sø
Kirken i Nimtofte

Fra Ramten til Meilgaard (17-02-2022)

Tur 2 på Gjerrildbanestien, tog afsæt i Ramten og vi blev hurtig ledt hen til Ramten Sø og Dystrup Sø, hvor vi tog en lille afstikker forbi fugletårnet, i håb om at få øje på en del af det rige dyreliv, søerne egentlig er kendte for. Desværre var vi ikke så heldige med vores mission, men udsigten fra tårnet, kunne ingen tage fra os.

Videre det gik mod Stenvad, hvor vi kom forbi den smukke og velholdte kirke. Det velholdte "look" kan skyldes, at den modsat de fleste andre kirker, ikke har stået der i flere hundrede år. Den er opført i 1959 og har hverken kalkmalerier eller gammelt inventar.

Fra Stenvad gik turen parallel med landevejen mod Meilggard Gods, som udover at være landbrug, også er en Slotskro. Der afholdes også koncerter på stedet. Den nuværende hovedbygning er opført i 1573 af landsdommer Axel Iuul. Vi var dog ikke inde og afprøve menukortet, men et imponerende bygningsværk er det.

Strækningen fra Ramten og her til Meilgaard er bestemt en perle, som er anbefalelsesværdig. Meilgaard Gods er egentlig ikke en del af Gjerrildbanestien, men det synes vi nu, at den fortjener at være :-)

Udsigt ud over Dystrup Sø

Kirken i Stenvad

Det ser ud til, at det ikke var en god idé at sælge Hondaen :-)

Kirken i Stenvad
Det ser ud til, at det ikke var en god idé at sælge Hondaen :-)
Forårets komme..

Forårets komme..

Så går det opad :-)

Udsigt ud over Dystrup Sø

Så går det opad :-)
Meilgaard Gods

Meilgaard Gods

Fra Meilgaard til Gjerrild (14-04-2022)

Den sidste tur på Gjerrildbanestien gik fra Meilgaard Gods til Gjerrild. På den godt 12 km lange rute, mærkede man for alvor, at der er tale om en banesti. Store dele af dagens tur gik gennem større skovområder over lange lige stræk, der kun en sjælden gang blev afbrudt af små afvigelser fra den egentlige banesti.

Godt halvvejs på dagens tur, gik vi igennem landsbyen, Hemmed, og i udkanten af byen, gik vi forbi kirken, inden vi igen kom ind på banelegemet, som vi fulgte resten af vejen til Gjerrild, hvor vi gjorde holdt ved svalebøgen i Gjerrild. 

Svalebøgen er en flerstammet bøg, med en samlet diameter på 12,5m. Gjerrild Borgerforening har valgt bøgen som byens logo og Naturstyrelsen vurderede tilbage i 2012, at træets imponerende størrelse og historik gør, at det er bevaringsværdigt.

Svalebøg betyder ikke, at træet er tiltrækkende for svaler, men derimod at man under træet enorme krone, kan svale sig i dens skygge.

Ca. 100 meter længere fremme, ligger den egentlige endestation for Gjerridbanestien, nemlig den gamle stationsbygning.

Den Gamle stationsbygning i Gjerrild

Det samlede indtryk af turen

Samlet set, har de 36 km, fordelt på 3 etaper og 3 x 12 km, været en dejlig oplevelse. Den har trods sin status af at være banesti, budt på afvekslende natur og både min søster og jeg var enige om, at anden del af turen nok var den mest "vandre-venlige" af de tre etaper, uden at det dog skal tage noget for de andre to etaper, eller det samlede indtryk.

Banestier har sit helt eget særpræg, da de jo sjældent har de store højdeforskelle, da det jo i sagens natur er gamle jernbaner. Det er dog stadig en tur, der varmt kan anbefales, da den er fint integreret i det omkringliggende miljø og natur.

Og har man ikke prøvet længere vandreture før, er disse banestier et godt sted at starte, da de ikke er ligeså hårde, som de ture med flere højde meter på. Så på med traveskoene og afsted 🙂